/CBM

CBM S01: Samenwerken in een medische praktijk

Voor artsen, erkend door het Riziv
Wat zal u leren?

Samenwerken in een medische praktijk

Bent u arts én werkzaam in een medische praktijk waarin u samenwerkt met collega-artsen, multidisciplinaire experten, ondersteunende en/of paramedische medewerkers? Of overweegt u uitbreiding en optimalisatie van uw praktijk, aanwerving van personeel, associatie met artsen of andere professionals in de gezondheidszorg?

Dan is deze masterclass voor u.

Is uw praktijk op heden zoals u dit wenst?
Of wringt er iets en zijn er wissels die u kan nemen op uw spoor?
Welke opportuniteiten wilt u niet missen?
Bent u bedrijfseconomisch op een gezonde manier bezig en benut u alle kansen?

Met deze opleiding bezorgen we u een heldere visie, een stevige houvast, en tips & tricks voor de opstart, het management en de optimalisatie van een (multidiciplinaire) groepspraktijk. 

Praktijkvoering als één geheel

Systeemdenken wordt in deze tijd steeds belangrijker: werken vanuit het inzicht dat een beslissing op één terrein ook impact heeft op de andere domeinen binnen een organisatie leidt tot een gezonde organisatie!

Goede medische zorgverlening blijft uiteraard uw core business, maar wellicht bent u ook geïnteresseerd in de mogelijke structuren die bestaan om samen te werken met collega-artsen, andere zorgbeoefenaars, paramedische medewerkers en/of ondersteunende profielen. Belangrijk daarbij is dat de gekozen structuur beantwoordt aan de visie van de personen die zullen samenwerken. Onder meer die topics worden behandeld tijdens de masterclass.

De sprekers zullen ook ingaan op het management van een praktijk, zowel op vlak van cijfers/resultaten als mensen. Een passende samenwerkingsvorm, zorgvuldig beheer van cijfers/resultaten en een aangename werksfeer dragen immers bij tot een goede en duurzame zorgverlening aan de patiënt én uw eigen gezondheid.

In deze masterclass hebben de sprekers dus voldoende aandacht voor fiscaliteit, management en leiderschap, fiscaliteit en belastingen (personenbelastingen en vennootschapsbelastingen), btw, personeelskosten en salarissen, aanwerving en verloning van personeel, associatievoorwaarden opstellen, huur of aankoop van panden, beheer van vastgoed, administratie, optimalisatie, .... 

Tweedaagse opleiding

Onze aanpak in deze masterclass is praktijk- en resultaatgericht. We verschaffen informatie die onmiddellijk toepasbaar is en beogen maximaal interactief te werken.

Hierna volgt een overzicht van de onderwerpen die we onder meer zullen behandelen.

Dag 1: Visie en structuren om de geneeskunde te beoefenen

Na een korte inleiding, gaan we in op de gemeenschappelijke visie die een samenwerking vereist (bv. met wie wil u samenwerken, willen jullie enkel kosten delen of wensen jullie afspraken te maken die verder gaan?).

Vervolgens geven we een overzicht van de mogelijke structuren, telkens beantwoordend aan een bepaalde visie, om samen te werken met collega-artsen, andere zorgbeoefenaars en/of paramedische medewerkers. Onder meer huur/gebruik van goederen, de kostenassociatie, de kostenvennootschap en de professionele vennootschap worden stevig onder de loep genomen, bijvoorbeeld op vlak van deontologische grenzen (cf. bv. ereloonverdeling) en btw.

Dag 2: Management van de dagdagelijkse praktijk en specifieke topics

Management van de dagdagelijkse praktijk:

  • analyse van cijfers/resultaten: bv. hoe kunnen kosten worden gedeeld, welk (financieel) voordeel biedt de aanwerving van een ondersteunend profiel
  • het onderscheid tussen structuur en cultuur (mentaliteit) binnen uw samenwerking
  • het uitwerken van een logische organisatiestructuur met rollen en verantwoordelijkheden
  • welke medewerkers heeft u nodig – aantrekken en behouden van nieuwe collega’s
  • ...

Specifieke topics:

  • behandeling van courante investeringen (bv. vastgoed)
  • formaliteiten vereist voor opzetten en onderhouden van een bepaalde structuur
  • verwerking van specifieke inkomsten voor huisartsen (bv. GMD’s en Impulseo’s)
  • positionering van huisarts in opleiding en verpleegkundige
  • delen van personeel
  • formaliteiten vereist voor stopzetten van een bepaalde structuur (bv. vergoedingsregels bij beëindiging van kostenassociatie)
  • evaluatie van gekozen structuur: veranderen kan!
  • ...

Ook belangrijk om te weten

  • Deze opleiding is exclusief voorbehouden voor artsen en erkend door het Riziv.
  • Wij beperken het aantal deelnemers om de kwaliteit en interactiviteit van de opleiding te bewaken. 
  • VIVES Kortrijk Business School biedt reeds 35 jaar pragmatische en hoogstaande navormingen aan binnen het studiegebied Handelswetenschappen & Bedrijfskunde. Cursisten kunnen steeds rekenen op de expertise van ervaren docenten die voeling hebben met de praktijk. Voor deze opleiding doen we beroep op Jos Billen van Verus consult in samenwerking met SBB Accountants en Adviseurs.
  • Uw investering: 980 euro (vrij van btw) voor 2 dagen boordevol toepassingsgerichte informatie, inclusief fijne lunch. Via de kmo-portefeuille kan u een deel van deze investering terugwinnen.
Locatie

VIVES gebouw handelswetenschappen en bedrijfskunde - gebouw H

Steenbakkersstraat, 8500 Kortrijk

Uurrooster
Thu 22/06/2023 om 09:30 tot 17:30
(Lokaal: 61.10)
Fri 23/06/2023 om 09:30 tot 17:30
(Lokaal: 61.10)
Prijs
€980
Jos Billen, spreker bij Medisch management VIVES Kortrijk Business School

Spreker - Jos Billen

Jos Billen is zaakvoerder bij Verus Consult.

Verus Consult is een consultancybedrijf dat naast advies verstrekken voor kmo's en bedrijven in de non-profitsector ook bedrijfseconomische analyses, concretiseren en plannen van projecten, training voor medewerkers en leidinggevenden en coaching en begeleiding voor haar rekening neemt.

Saul Philippeth, spreker bij Centrum Medisch Management

Spreker - Saul Philippeth

Saul Philippeth maakt als senior legal advisor deel uit van het multidisciplinair adviesteam van SBB Accountants & Adviseurs. Saul heeft samen met het adviesteam een ruime ervaring in het begeleiden van (para)medici bij het opzetten van samenwerkingsvormen. Centraal staat hierbij steeds te vertrekken vanuit de doelstellingen en (middel)lange termijnplannen van de (para)medici.

Tom De Schutter, spreker bij SBB

Spreker - Tom De Schutter

Tom De Schutter maakt als senior consultant accountancy & fiscaliteit deel uit van het SBB kantoor Leuven. Als medisch expert beheert hij een eigen portefeuille aan (para-)medisch cliënteel. Hij is het aanspreekpunt voor startende en gevestigde (para)medici en organisaties die inzetten op (para) medici. Jonge maar ook gevestigde (para)medici kunnen bij hem terecht voor doordacht advies zodat zij hun talenten optimaal kunnen inzetten in hun praktijk.

Accreditatie

Riziv: 3 credit points Categorie Economie & Ethiek

Prijs
€980
(Inclusief presentaties en fijne lunch)

U betaalt pas na ontvangst van de factuur.
De prijzen zijn vrij van btw volgens artikel 44, §2, 4° btw Wetboek.

Kmo-portefeuille

Tot 30% subsidieerbaar

Lees meer

Locatie
VIVES Gebouw Handelswetenschappen & bedrijfskunde

VIVES hwb

VIVES gebouw handelswetenschappen en bedrijfskunde - gebouw H

Steenbakkersstraat, 8500 Kortrijk

Routebeschrijving

Het gebouw VIVES handelswetenschappen en
bedrijfskunde bereikt u via de E17, afrit 2 “Expo”
(Kortrijk Zuid), daarna richting Doornik. Voorbij de Xpo
en het kruispunt met verkeerslichten, na ongeveer
100 meter links, rijdt u de Steenbakkersstraat in.
Na ongeveer 50 meter bereikt u aan uw linkerzijde
de oprit van de parking van VIVES studiegebied
handelswetenschappen en bedrijfskunde.